Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.10.2005, Karel Polívka, článek
Rozhraní PCI Express je tu s námi již déle než rok, proto jsem se nyní rozhodl ohlédnout v čase zpět, připomenout si "první krůčky", probrat si desktopové čipové sady s její podporou od všech výrobců a následně si s odstupem času celou situaci zhodnotit. Bude tedy řeč o konkurenčním boji ATi vs. nVidia (prvotní vývoj v oblasti grafických karet) a hlavně o oblasti čipových sad (ATi, nVidia, Intel, SiS, ULi a VIA.)
Spajky8 | 16.1.200613:59
Zajímalo by mě jaký je rozdíl mezi chipsetem nForce 4 4x a nForce 6100 ­(socket 754­)teda samozřejmě keomě integrovaný grafiky.
Koupil jsem desku s nForce 6100 a ted ji mám možnost vyměnit do jiného PC . Tak nevím mám si ji nechat a nebo je lepší s nForce 4 4x ­(např GB K8NE­) . Nyní už mám totiž i grafiku do PCI Expres
Spajky
Odpovědět0  0
schali | 14.10.200518:12
mel bych dotaz, k cemu je dobre PCI­-Express?proc se vlastne nezustalo u AGP kdyz je rozdil ve vykonu grafiky nulovy?
Odpovědět0  0
Surgical (30) | 14.10.200520:43
K cemu PCI­-E? Treba k tomu, ze highendove graficke karty se do AGP....uz nedelaji. Staci?
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 16.10.200517:00
To je docela vtipná odpověď :­-­) Takto to vypadá, že se výrobci grafických karet z ničeho nic rozhodli, že AGP už nechtějí, a zavedli novou sběrnici, která je stejně rychlá, ale to nevadí, když je nová :­-­)

Ten skutečný důvod je, že PCI Express má mnohem jednodušší koncept. Na rozdíl od PCI používá sériový přenos dat pro každou linku ­(x16 má tedy 16 linek­), z čehož propustnost každé linky je 250MB­/s každým směrem ­(PCI 133MB­/s obousměrně­).
Odpovědět0  0
jarka | 20.10.200515:30
Odpovědět0  0
fotr | 13.10.200517:15
"SouthBridge VT8237 ­(potažmo VT8237R ­- novější verze vyráběná pokročilejším výrobním procesem, vlastnosti má však stejné­) je dnes již opravdu dost zastaralý.­"

V čem je zastaralý?

A mimochodem, znáte někdo desku na socket 939 s NF4 s pasivním chladičem na chipsetu?
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 13.10.200517:27
Zastaralý je v tom, že:
- nemá PCI­-Express
- má pouze 100Mbps síťovku
- má pouze dva SATA 1.5Gbps konektory bez NCQ a bez hot­-plug
- RAID implementace je napůl softwarového charakteru, navíc neumí RAID5
- nemá High Definition audio

Naštěstí se již VIA pochlapila a po roce a půl zpoždění se začínají objevovat první desky s novějším south bridge VT8251.

nForce 4 s pasivním chlazením má například Abit AN8 Ultra. A také jeden ASUS.
Odpovědět0  0
Moas | 13.10.200519:00
- co byste v dnesni dobe a zrejme i v blizke budoucnosti do PCIe chtel mimo grafiky dat?
- kolik uzivatelu vyuzije gigabit?
- stejne tak NCQ
- neumi RAID5: domaci uzivatel to neoceni a profi zase nebude spolehat na takovou desku

Starsi uz mozna je. Zastaraly nikoliv.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 13.10.200521:32
Zřejmě věc názoru. Do PCIe bych si pořídil TV tuner. Do klasické PCI ho nepořídím, k tomu mě nikdo nedonutí. Kdybych potřeboval druhou Gbit síťovku, je PCI Express taky jediné řešení ­(full duplex 1Gbit = 250MB­/s­).

Osobně bych Gbit síť doma uvítal. Teď používám 100Mbit a to brzdí datové přenosy ­(jen 10MB­/s, disk zvládne mnohem víc­).

NCQ potřebuju. Diskové operace mají u mě velkou intenzitu, mám zapnuté AAM a disk je v podstatě to jediné, co mě brzí. Disky s NCQ přitom mám. Při počtu mých pevných disků bych také ocenil Staggered Spin­-up

RAID5 bych možná využil, to nevím. Teď mám RAID1 a vyhovuje mi. Ale je fakt, že RAID5 je hospodárnější z hlediska vložených finančních prostředků.

Mimochodem, používám právě VT8237 na čipsetu KT600. A opravdu mi už nestačí. Dva Serial ATA disky je pro mě příliš málo ­(to je jedno RAID1 pole­). Minimálně 4x SATA s NCQ mít musím, bez toho se ani nehnu. A protože mi nForce 4 nevyhovuje, není aktuálně dostupný žádný čipset, na kterém bych mohl stavět upgrade. Pravda, nějaké by byly ­- ty od Intelu ­(ICH6 ­/ ICH7­). Jenže já zas procesor od Intelu nechci, moc hřeje a já požaduju tiché PC. Takže bohužel, pro mě je VT8237 krutě zastaralý.
Odpovědět0  0
Moas | 16.10.200522:02
Vy jste ale znamy PowerUser. ;­) Myslim ze 90 procent uzivatelu to neoceni. Obzvlast v situaci, kdy do PCIe nesezenete skoro nic a vetsina domacich PC slouzi hlavne na hry a Word.
Souhlasim, vec nazoru.
Odpovědět0  0
Hrochy | 13.10.200517:40
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
u asusu jsem nic nenasel
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 13.10.200517:47
U tohoto Gigabyte se údajně čipset velmi přehřívá ­- chlazení je nedostatečné.
Odpovědět0  0
Sajgon (54) | 14.10.20057:14
zminovany Gigabyte GA­-K8N Ultra­-9 vlastnim a schvalne zmerim teplotu. Od toho ten pasiv ale je musi prece vic hrat nez kdyby na nej foukal hucak. V kvalitne vetrane skrini si myslim neni zadny problem a tuhle desku muzu jenom doporucit
Odpovědět0  0
PKA | 17.10.200519:07
mám zhruba 75 až 85C, zaleží, zda­-li jede vetrak na CPU. Mereno termoclankem.
Odpovědět0  0
Invin | 13.10.200519:55
Jeste se do te skupiny muze zaradit i NF4 SLI IE tak pak napr. MSI P4N Diamond a P4N SLI ­- pasivni hladic pekne topi a to ma jadro z medi :/
Odpovědět0  0
dd@dd.cz | 13.10.200511:38
Clanek je to dobry, ale chybi mu jeste jedna tresnicka na dortu ­- prakticke zkusenosti uzivatelu s jednotlivymi chipsety ­- napr. zmane problemy a nedostatky. Jedine co s toho bylo zmineno je USB 2.0 a ATI chipset.

Vim napriklad, ze NForce4 SLI ma velke problemy se stabilitou, kdyz se masivne vyuziji vsechny moznosti, co ten chip ma ­- napr zapoji se nekolik SATA disku do RAIDU, pouzije se nekolik USB, zvikovka, sitovka ­- pak pocitac velmi rychle zatuhne. Resenim je povipinat maximum integrovanych zarizeni a pouzit napr. externi sitovku apod, NEinstalovat NVidia RAID drivery ­(nechat ty od Miscrosoftu ­- jsou stabilni a rychlejsi­). U jinych chipsetu mohou byt podobne problemy.

Kdysi byly podobne problemy pri grabovani videa ­- to je docela zahul na sbernice a maloktery chipset jiny nez Intel v tomto pripade fungoval dobre.

Pro normalni hraccsky pocitac so sice neni dulezite, ale nekdo chce pocitac skutecne poradne vytizit a pak se projevi kazda slabina v chipsetu. A o tomhle bohuzel recenze ­(vsechny, ne jen tato­) mlci....
Odpovědět0  0
Sajgon (54) | 13.10.200512:35
Ano tak presne tohle popisuje mistr Hulan na hulanblogu, je pravda, ze na me nf4ultra nemam sata2 disky v raidu ale obyc sata v raidu0, zvukovku, plno zarizeni na usb, nvraid a zminovane tuhnuti a problemy sem jeste nepocitil takze by mel byt problem v sli jenom, ktere moc lidi nema. Taky je to mozna o vyrobci a gigabyte me hodne prekvapil a nedam na nej dopustit, skladam uz jenom na tehle deskach..
Odpovědět0  0
jfb | 13.10.200523:04
Ano, presne tohle popisoval Hulan, ovsem napadle mne kacirska myslenka, Hulan pise ze ma AMD X2, 2f GF6800 Sli ­(ci 7800?­), pokud ma jeste Raid 5 a alespon 6 USB zarizeni tak... tak odhaduji spotrebu pri plne zatezi na takovych 350W!!! Podle mne je mozne ze za uvedene problemy nemuze primo cipset, ale bud za a­) nedostatecny zdroj, b­) spatne navrzena deska, ktera nezvlada kvalitne napajet USB, CPU a hodne zerouci cipset...
Odpovědět0  0
dd@dd.cz | 14.10.200510:17
Hulana nectu, takze jsem ani netusil, ze Hulan ma problem. Ja mam ty informace primo od jineho cecha a taky z ruznych zahranicnich for ­- je to potvrzeny problem!

Problem neni ve zdroji ­- ani 450W Chill, ani 600W cosi ­(nepamatuji si znacku, cosi silne znackoveho a draheho­) nepomohly.

Problem je primo v chipsetu.
Odpovědět0  0
Sajgon (54) | 14.10.200510:39
To je mozny, ale dotycny nezkusil vymenit jiny board treba. Me to Ultra nedela takze to musi byt jedine v SLI nebo mozna SATA2 disky, ale to nemam jak overit...
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 14.10.200510:55
O tomto problému už jsem taky slyšel... a proto čekám na VIA VT8251.
Odpovědět0  0
Hacik | 13.10.200510:32
Viem, ze je to offtopic, ale na tomto serveri sa objavuje reklama na www.totalnivyprodej.cz . Pred niekolkym dnami som si od nich nieco objednal na dobierku, ale vobec mi to ­(zatial ­- cca 3 dni­) neprislo. Najde sa niekto, kto si od nich nieco objednal a prislo mu to? Alebo tam treba ist osobne? Pls, napiste mi pripadne skusenosti sem, alebo na mail. Dik.
Odpovědět0  0
Moas | 13.10.200518:57
to se mi tu taky stalo s FOX computers, zda se ze na svete hardware inzeruji same pochybne firmy:­), at uz o sobe hlasaji cokoliv.
To se tu tehda jeden manazer z FOXu v diskuzi hrde bil v prsa, jak jsou kvalitni a kdesi cosi. Tak jsem si to chtel overit a neco si u nich koupit. Zaregistroval jsem se ­- a ze pry v pracovni dny do druheho dne dostanu mail s potvrzenim registrace. Pochopitelne nic neprislo. Tak jsem sve penize utratil u osvedcenych firem a FOX odsunul do role pricmrndavace ceskeho trhu. Skoda, mel jsem o nich vcelku vysoke mineni. :(
Odpovědět0  0
univerzal_shw1 (90) | 14.10.20059:38
Vážený pane. Je velmi jednoduché plivnout po naší firmě a bez důkazů. O registraci se stará automat, který okamžitě posílá potvrzení o registraci. Pokud vám nic nepřišlo, mohlo to být způsobeno mimo jiné tím, že jste registraci udělal špatně nebo vám nefunguje poštovní klient. Pokud jste tak strašně moc stál o to, vyzkoušet naši firmu, tak jste mohl kontaktovat obchodní oddělení nebo jiného kolegu, každý by vám rád pomohl. Je opravdu smutné, že se snažíte pošpinit naši firmu a navíc tímto opravdu hloupým způsobem. My určitě nejsme dokonalá firma, pracujeme ale s chutí usilovnou a snažíme se vyhovět skoro všem. Vždy se ale najdou šťouralové, kteří bez důkazů a se škodolibou radostí shodí snahu jiných. Michal Konvalina.
Odpovědět0  0
Sajgon (54) | 14.10.200510:03
Souhlasim s Vama a chapu reakci a vic bych se s tim blbounem nezabyval o)
Odpovědět0  0
Johan Mráz | 14.10.200511:17
Hm, i kdyby stokrát měl vadného poštovního klienta, já osobně nebudu nic kupovat u firmy, která když se něco stane, okamžitě obviní zákazníka. Úplně vidím, jak u vás něco reklamuju a slyším jen samé ­"jo pane, bůhvíco jste s tím dělal­".
Odpovědět0  0
univerzal_shw1 (90) | 14.10.200517:34
Pane Mrázi, mrzí mě, že si myslíte, že obviňuji zákazníka. Jen jsem se pokusil bránit špinavému nařčení, ale asi je lepší nereagovat. Jen si dovolím poznámku ­- Vy jste u nás něco koupil a reklamoval, že se o tom zmiňujete ? Pokud ne, tak je to docela smutné. Víc už se k tomu nevyjadřuji, článek je o čipových sadách. Pokud máte potřebu mi vysvětlit Vaše nařčení, kontakt na mě je konvalina@foxpc.cz, 541 421 573. Přeji hezký den.
Odpovědět0  0
Moas | 16.10.200522:16
Dobre, kdyz chcete dukazy, tu jsou:
21.9. 19:09 jsem obdrzel po zaregistrovani na webu tuto zpravu:

Vazeny zakazniku,
Vase registrace na market.foxpc.cz byla uspesne odeslana do informacniho systemu spolecnosti FOX Computers.
Po uspesnem zpracovani dat Vam bude obratem zaslan email s prihlasovacimi udaji. Obvykla doba vyrizeni je maximalne 30 minut.

Dekujeme
prodejni tym FOX

takze registraci jsem vyplnil dobre, postovni klient mi funguje. Onen slibovany mail s prihlasovacimi udaji nicmene nikdy nedorazil. Chapu, ze se vam mohlo neco stat ve vasem systemu, ale vy prosim pochopte taky to, ze ME TO NEZAJIMA. Firem jako jste vy jsou desitky, nemuzu­-li utratit sve penize u Vas, utratim je jinde, kde interni system funguje. Nastesti je konkurence dost velka na to, abych musel nekoho jeste kontaktovat extra a zadat opetovne o registraci.
Pokud mail s mymi udaji z vaseho systemu v poradku odesel a budto se ztratil po ceste a nebo sam ­"zmizel­" na mem mailu ­(jakkoliv divne tahle teorie zni­), pak prijmete mou hlubokou omluvu. Pokud ale tento mail neodesel, ocekavam ja totez od vasi firmy za tvrzeni, ze jsem stoural, plivu po vasi firme a snazim se ji pospinit.
Michal Kolar
komichal@centrum.cz
Odpovědět0  0
univerzal_shw1 (90) | 17.10.200517:58
Vážený pane Koláři. Kompletní vysvětlení jsem Vám včetně omluvy poslal do mejlu. Ale protože jsme začali diskutovat zde, dlužím vysvětlení i ostatním. Registrace byla vyplněna správně, došlo k zapsání klienta do našeho informačního systému. Pan Kolář dostal potvrzení o odeslání, to je to, co popisuje výše, toto potvrzení generuje server e­-shopu na páteři. Mejl s přihlašovacími údaji pan Kolář nedostal, přestože tyto údaje byly vygenerovány a poslány. Protože ale nedorazily a tím pádem pan Kolář nedostal svůj login a heslo, je to stejné, jako bychom jeho snahu ignorovali. Proto se panu Kolářovi OMLOUVÁM, mrzí mě to, protože díky matrixu jsem přišel o možného zákazníka. Je naší chybou, že jsme si neověřili, zda údaje panu Kolářovi nebo i jinému klientovi došly.
Odpovědět0  0
KoraCZ | 13.10.200523:32
ja sem z tama uz dostal 2 baliky behem tohoto tydne ;­-)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.